Uke 38 - Hormon

   

20200917_152433  

 

 


77 kommentarer

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-17 21:02
Da har jeg prøvd å se denne episoden med nytt ørneblikk ๐Ÿ˜†. Og jeg blir bare så opphengt på den veggen eller tavla på veggen over sofaen i starten. Det står jo så mye der, og plutselig så jeg jammen Ivar Aasen der også ๐Ÿ˜† og uttrykket "hugleik på staur" - er ikke det tullenynorsk for kjærlighet på pinne ?

Navn: Love is in the air
Tidpunkt: 2020-09-18 00:20
«Hugleik»โค๏ธโค๏ธ Jeg har grublet litt på dette ordet, og oppdaget at det er både morsomt og nydelig. Det må jo direkte oversatt bety at når jeg er forelsket, så er det noen som leker i tankene mine: Leikar i hugen min. Og det stemmer jo godt๐Ÿฅฐ

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-18 04:25
Hugleik på staur er nok litt mindre "uskyldig" uttrykk enn kjærleik på staur, om ein bruker fantasien ๐Ÿ˜…


Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-18 04:44
En ting jeg syns er litt gøy og interessant, er norsklæreren. Som går rett på kjemidefinisjoner og begrep når hun skal prøve å forklare, ligner jo faktisk litt på Gunnhild i sine godt mente fabuleringer.
Og når Gunnhild sitter i klasserommet, og sikkert tenker på Peter, og til slutt blir vekket fra tankene, og reiser seg og står med vinduene i bakgrunnen , er det klippet slik at sprossene danner et kors i hvert vindu , tilfeldig ? Neppe. Senere ser vi jo hele vinduet, og da er går jo sprosser i vanlig vinduskryss..

Og plutselig har jeg lagt merke til en liten blå dinosaur et par ganger i dette klippet . Frampek til Saras mareritt?


Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-18 08:08
Godt observert๐Ÿ‘๐Ÿป
Og ja; læreren er jo faktisk ganske Gunnhild-aktig!๐Ÿ˜‚ Da serien kom ble det sagt at alle kunne kjenne seg igjen i Gunnhild, men de færreste ville vel innrømme det.

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-18 09:28
Mange interessante observasjoner her!

Når Gunnhild sier at "alt er fellesareal" for henne, måtte jeg ta meg i å smile. Haha, det er jo faktisk sant.

Syns det er tøft gjort av Gunnhild å fortelle Peter at hun like han. De færreste ville turt å si det som det er, derfor er det ekstra synd at Peter ikke klarer å formulere seg riktig når han skal svare.
Bud: Du skal ikke kalle andre desperate

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-18 17:26
Dere har fått meg til å lære et nytt ord. Hugleik er altså ikke synonym til kjærleik, det betyr fantasi !!
Det visste jeg ikke.

Syns også hun norsklæreren er morsom. Må le litt hver gang jeg hører henne avsløre hemmeligheten med å være voksen ๐Ÿ˜† Og den lille søte blå dinosauren klistret på ringeklokka (?) ved inngangsdøra fikk jo plutselig en mening!

Ingrid, når du nevner Gunnhild og at alt er fellesareal, så tenker jeg på bursdagsfesten hennes, når hun kjente panikken presser på og måtte trekke seg tilbake fra festen, på rommet sitt, og så var det folk i full hooking. Huff, hadde aldri klart å ha det sånn , om det var meg !

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-18 17:39
Har for såvidt vært både i Peters situasjon og i Gunnhilds situasjon som her på slutten av episoden. Må si at begge deler er vanskelig, ja det er tøfft å fortelle noen at en har følelser for dem. Og det er minst like tøfft på litt anna måte å avvise noen som viser følelser for deg. Sårbart , kan liksom ikke spole tilbake og late som ting er som før heller. Det må faktisk snakkes om, få en felles forståelse. Syns dette blir tatt veldig på kornet både her i denne episoden og senere mellom Peter og Gunnhild.

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-19 03:17
Bare et løst tankenotat fra meg:
(kan godt hende jeg spinner videre på dette senere)

Dopamin nevnes ofte sammen med Endorfin, Serotonin og Oksytocin. Kalles E.D.S.O - stoffer. Står mye interessant om dette om man googler, bl.a. at stoffene påvirker ALT hos deg og de du har rundt deg, derfor er det smart å lære seg å kontrollere dem.

Så det går altså an å lære seg å kontrollere alt og de du har rundt deg ๐Ÿ˜… .

Det budet Mie kom med om at noen dører kan faktisk åpnes med tankekraft, det må i såfall være høyst reelt!

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-19 13:53

Bud / lynfic /whatever :

Kjennes alt fucka - ta en tur !

(Skaffe deg mer serotonin og oksytocin)

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-19 19:46
Ja, det tror jeg er sant og sunt! Å kunne ta en tur bort er bra av og til, få litt avstand til det som er vanskelig eller irriterende. Bra facts og lynfic, Alie!

Syns både det er spennende, utrolig rart, helt uforståelig og ganske forvirrende at tankene våre faktisk bare er kjemiske reaksjoner, hvis jeg har forstått det lille jeg lærte på vgs ๐Ÿ˜†

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-20 08:14
@Rivåtsj-fan: Kjemiske reaksjoner er ikke bare-bare, da ๐Ÿ˜… . Det er et stort faglig tema, med mye forskning, likevel er det lite vi, eller dvs. de som jobber med det, vet sikkert. Men jeg mener nå det er viktig å prøve å finne sammenhenger, og at man faktisk kan trene mental helse i større grad heller enn å gå rett på en "begrenset del av kjemien" og bruke medisin som kanskje bare hjelper på et begrenset område, og som kanskje har mer ukjente bivirkninger på andre områder. Oj, men dette ble bare tatt helt utfra synsing og lite faglig !

Har oppdaget et par ting til i episoden:

Bilen Ivar kjører er jo en Peugeot (som ikke engang var med i svaralternativene i den kahooten om kjøretøy ๐Ÿ˜… sorry!)

Og ikke at jeg har noe med det.... men står det ikke skrevet på det røde kjøleskapet: KG er jomfru? Hvem er det?

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-20 10:55
-----------------------------------------------------------------------------------------
Et par lynfic, bare:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hugs med augo, hjernen og hjartet (- det må kanskje trenes litt på )
-----------------------------------------------------------------------------------------
Kom! - Heile verda er jo her!
-----------------------------------------------------------------------------------------

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-20 17:04
Haha, Alie, har så lite peiling på bilmerker, men er det Ivar som har kommet på roadtrip i nøtteskapet ? Eller har det med busstreiken å gjøre? ๐Ÿ˜†
Har også veldig lite teoretisk kunnskap om kjemi, men vil tro det er spennende å jobbe med eller forske på.
Og hvem KG er vet jeg heller ikke, dessverre...
Men flotte lynfics! Det er jeg hvertfall sikker på at jeg syns ๐Ÿ˜†.

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-20 17:11
Men hvor er det blitt av resten av gjengen her? Har vært litt mindre folksomt og lite ala wundermysterie-løsning denne helga ๐Ÿ˜†.Men får ta det som et godt tegn - håper dere har en fantastisk bra helg alle sammen, og kanskje noen er eller har vært på tidenes roadtripp så tiden ikke har strukket til, eller dekningen ikke har vært god nok til å ta turen innom her i helga.

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-20 17:13
Mykje bra her๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š De er gode. Skulle gjerne hatt eit kreativt bidrag, men får prøve å kome sterkare att sidan. Likar bilane dine, Alie! Og tykkjer framleis det er morsomt å sjå Alex gå inn og ut av bilen til Ivar; han er så lang og bilen så låg - og bakdøra som ikkje let seg opne. Herleg gjeng๐Ÿ’™

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-20 17:44
Som man spør får man plutselig svar ๐Ÿ˜† Takk for livstegn, Vinkel .

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-20 19:19
@Rivåtsj-fan, absolutt enig med deg. Er like vanskelig for Peter som ikke føler det samme. En sak må alltid ses fra to sider, så takk for påminnelsen.

@Alie, veldig søte lynfics.

Har vært en travel og veldig innholdsrik helg, så har knapt fått vært på nettet. I går kjøpte jeg en diktbok, som faktisk er på nynorsk (jeg er personlig egentlig ikke nynorsk-fan), og i tittelen lærte jeg meg et nytt ord: åtgaum til kjærleiken.

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-20 19:22
~ Kjærligheten, er du der? ~

Tanker og følelser som spinner
Usikker på hva og hvem man finner

Hvordan vite hva man skal se etter
Det medfører mange søvnløse netter

Skill klinten fra hveten
Så kan man gjenkjenne kjærligheten

Til sist vil den dukke frem
I form av familie, kjæreste eller venn

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-20 20:55
Har fortsatt ikke fått sett episoden,men koselig å titte innom her. Masse liv i kommentarfeltet.
Huglauk på staur må være mitt nye favoritt-tullenynorsk-uttrykk! ๐Ÿญ

Oksitosin er forresten omtalt som tillitts-hormonet,og er det som gjør at man klarer å knytte seg til folk. Det utløses bla annet ved å gi og få klemmer. Det er det samme hormonet som utløses når man tar MDMA, eller "Molly". I USA brukes i enkelte tilfeller små doser MDMA i samtaleterapi,for å hjelpe pasienten med å åpne seg mer for terapeuten. ๐Ÿต (Og grønn te kan faktisk også utløse litt oksitosinproduksjon)

Håper dere har en oksito-fin søndagskveld

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-20 21:36
Å, så fint at dere er her! ๐Ÿงก
Og det der var et nydelig dikt, Ingrid, virkelig fint!
Og flott med litt mer facts om oksytocin, Mie. Bra tips å drikke grønn te i disse covidtider, da .
Rivåtsj-fan: gjengen svikter ikke vet du ๐Ÿ™‚, om man så skulle komme til å brekke armen littegrann , så tar det bare litt lenger tid å taste noen ord ๐Ÿ˜‰

Navn: Love is in the air
Tidpunkt: 2020-09-20 22:20
Du var jo veldig kreativ i forrige runde, @vinkel, så det er ikke så rart om det ble stillere fra din kant. Selv er jeg ikke så sterk på diktning, men er fascinert av kjærlighet og følelser. Mye forskning på hvordan hormoner og andre stoffer blir pushet av tankene våre og motsatt. Syns det er veldig interessant. Likevel var det nok ikke dette Gunnhild tenkte på når hun spurte læreren om forelskelse. Den vinkelen som ble skrevet til det klippet var forresten en av de beste syns jeg.

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-20 23:02
Koselig avslutning på helga, da. Med så fint dikt fra Ingrid. Åtgaum har jeg heller aldri hørt før, så det må jeg google etterpå (hvis du ikke kommer med en kommentar om hva det betyr ๐Ÿ˜Š)
Tillitshormon tror jeg vi får i god dose her i kroken, og det må jo være positivt. Og neida, jeg har ikke ment at noen skal føle at de svikter på noen måte, vi kan jo være innom her uten å føle for å måtte skrive noe - det skjønner til og med jeg ๐Ÿ˜†. Og fint å få påminnelse om alle de fine vinklene som er skrevet tidligere, de ligger jo her i nøtteskapet også i egen kategori. Skal jammen lese noen av dem i kveld . Ha en fin natt med god søvn, dere! ๐Ÿ˜Š

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-21 09:17
Til dere som kommer med masse random facts, er dette kunnskap dere innehar eller søker dere det opp? Mye interessant lesestoff om E.D.S.O.-stoffer - ikke at jeg tror jeg blir å huske det, men kult var det likevel.

@Vinkel, åtgaum betyr «oppmerksomhet» på bokmål. Med andre ord er det ikke et ord jeg hadde klart å gjette på. Leste vinklene dine fra dette klippet etter påminnelse fra Love is in the air (takk for påminnelse), de var like bra å lese i år som i fjor!

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-21 11:50
Haha, disse bilene som regner nedover på siden fikk meg til å trekke på smilebåndet!

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-21 13:09
Nå sitter jeg her, har lunsj, på en mandag, alene, har unnt meg en kopp kakao med marshmallows , og blar innom nøtteskapet, blir glad for å se at jeg har fått Ingrid til å smile av bilene som faller nedover i nøtteskapet. Mere trenger jeg ikke akkurat nå - livet er flott, dere! Og man trenger ikke noe spesielt god kunnskap i kjemi for å kjenne på det ๐Ÿ˜Š

Men apropos kjemi, og f.eks. E.D.S.O stoffer så må jeg svare for min del at det har jeg ikke mye kunnskap om, jeg er imidlertid veldig nysgjerrig av natur, så om jeg leser noe, eller hører noe på radioen som høres litt sprøtt, morsomt eller interessant ut, så husker jeg som regel noen nøkkelord om dette som senere i en eller anna sammenheng kan dukke opp, og så tar jeg temaet opp med min venn Google ๐Ÿ™‚




Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-21 13:20
Ps, så håper jeg Mie forteller hvorfor hun kan facts om MDMA / Molly , sånn at vi slipper å spekulere

๐Ÿ˜‰

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-21 13:26
...men apropos spekulering...
Ruben, hvis du er innom en tur, har du noe tips til initialene KG på kjøleskapet, som jeg har nevnt her tidligere? Tenkte bare, siden du fikk Mie på sporet av Ivar Aasen. Men det er nok bare noe helt random som er skrablet på kjøleskapet, eller kanskje en internspøk bak kulissene i Lovleg ๐Ÿ˜…

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-21 15:04
De gangene jeg infodumper ,kommer det som regel fra hukommelsen, pleier å skrive det hvis jeg har googlet for anledningen ang det jeg skrev over,så hørte jeg en lydbok om sekulær buddhistisk praksis i våres,og der var det masse info om oksitocin. Der var det ett og annet som fanget min åtgaum! (Se der, et nytt ord har jeg lært av dere)
KG.... Kan det bety at Kniven Gundersen er jomfru? ๐Ÿค”


Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-21 17:54
Akkurat,ja! Der kom det jo et prakteksempel på et tema (sekulær buddhisme) som jeg ikke har hørt om før, og som jeg sikkert kommer til å google en gang i en eller anna sammenheng.
KG noe med Kniven å gjøre ? (som faktisk i en vinkel ble kalt Kåre, kan jo ha et etternavn på G).
Hehe, nå begynte jeg bare å tenke på Kirsten Giftekniv , KG, kanskje ikke utenkelig at hun er jomfru?
Eller Kjernekaren (onkel) Gabriel, eller nei det syns jeg ikke vi har noe med! Har vel ikke noe med det uansett hvem det skulle henspeile til. Dessuten er det vel ikke en urokkelig sannhet selv om det står hvitt på rødt på et kjøleskap in The White House, heller...

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-21 18:30
Sekulær buddhisme er ca akkurat det det høres ut som ๐Ÿ˜Š

Og ang KG på kjøleskapet,om det ikke er Kniven, kanskje noen mobber Peter og skriver at "Kristen Gutt" er jomfru ๐Ÿค”

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-21 20:32
Haha, Mie, da trenger jeg jo ikke google, jo ๐Ÿ˜… (men siden det lages bøker om sekulær buddhistisk praksis, finns det sikkert mer lærdom om dette som er utover selve definisjonen - men sånn helt ærlig: Blir ikke det første jeg kaster meg over! ) ๐Ÿ˜…

Ellers tror jeg KG=kristen gutt kan være den beste konspirasjonsteoriene hittil, hvertfall om vi kan legge til at det er Torstein som har skrevet det ....

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-21 21:57
Tror mye av det som formidles i Lovleg stemmer meget godt overens med sekulær buddhistisk praksis, ihvertfall i den boka jeg leste ,så jeg mange paralleller ๐Ÿ˜Š

Ja, det kan gi mening at Torstein har mobbet "Kristen Gutt" på et kjøleskap!

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-21 22:13
God kveld. Det overrasker meg stadig hva som er å lese her innimellom, og det er gøy da! ๐Ÿ™‚.
Kristne gutar er jomfru, kunne vært typisk Torstein å finne på å skrive ja, det må jeg si meg enig i ๐Ÿ˜†

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-21 23:06
Hei alle! Fullt av rånere i Nøtteskapet i kveld! Så kult๐Ÿ˜Š Jeg liker så godt denne episoden (også og kjenner liksom at tenåringen i meg sprudler og bobler når Gunnhild dumper borti det ene og det andre. Hvem har ikke vært der liksom๐Ÿ˜… Da jeg så lovleg første gang forvirret det meg at det ikke var en tydelig historie fra a til å. Nå koser jeg med glimtene som beskriver noe jeg kjenner igjen hos meg selv. Jeg supplerer med mine egne «vinkler», hvis dere skjønner. «Susanne-vinkelen». Og det er annerledes enn med noen annen serie jeg har sett.
Ønsker alle en god natt! Hmmm... hvilket hormon er Ole Lukkøyets nå igjen? Melatonin? Ha en nydelig melatoninsk natt, kjære venner!

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-22 05:59
Melatonin er kroppens eget innsovningshormon, ja.

(Og omtrent slik ser fjeset mitt ut når fasen med melatonin er over, og kortisol og adrenalin overtar: ๐Ÿฅด)

Men nå ser det omtrent slik ut :๐Ÿ™‚, og jeg er helt klar for TIRSDAG โฃ

Navn: Ruben
Tidpunkt: 2020-09-22 07:47
Kommer ikke på et eneste forslag til hvem kG kan være hvis det er forbokstaver i navn. Det er ikke noen med de initialene. Så kanskje k står for et adjektiv, som «kristne», og da kan det jo også være en rekke andre alternativer. G kan være «gutter», men det kan også være ei jente vi kjennner..๐Ÿ˜‰

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-22 13:02
Gode spekulasjoner. Aner ikke hva KG kan stå for, men det har helt sikkert en hemmelig Lovleg-betydning!

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-22 13:55
Hva om KG står for Kåte Gunhild ๐Ÿค”
Det er jo sant,hun er både kåt og jomfru når serien starter.

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-22 15:46
Hei Mie, Kåre Gunnhild ga jo en mening på en måte ๐Ÿ˜†, men hvem har i såfall skrevet det? En mystisk flørte-hilsen fra Luna, skrevet i all hemmelighet ?

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-22 16:06
Kåte Gunnhild mente jeg selvf. !

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-22 17:07
Rivåtsj-fan, ja Luna var jo ganske opptatt av at det å miste jomfrudommen egentlig ikke var en ting. Så kanskje hun erter Gunnhild litt, fordi hun sa hun gleda seg sånn til å miste den. I såfall er Kåte Gunhild er jomfru ikke vondt ment,mer en intern spøk.
Mens hvis det er Torstein som har skrevet Kristen Gutt er jomfru, så er det nok litt for å latterliggjøre Peter,og ikke så hyggelig.

Eller kanskje de som lagde serien fikk tak i kjøleskapet på finn,som allerede hadde div skrift på Også syntes de det passa bra inn i serien som det var. De slo hendene sammen og sa " næmen sjå,kor autentisk", akkurat som mora til Gunhild ville ha gjort ๐Ÿ˜…

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-22 18:13
Yess! Mystisk flørtehilsen fra Luna: "Kåte Gunnhild er jomfru" . Den stemmer jeg for ๐Ÿ™‹ !

Men herregud,dere, vi burde jo startet observasjons- og spekulasjonsbyrå!!

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-22 21:27
Hahaha Alie.
Men det fins vel fra før, og heter Se og Hør ๐Ÿ˜†

(Legg merke til at det ble et lite rim fra meg her nå
๐Ÿคฃ

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-22 21:27
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-22 22:07
Herlighet, vi skrev inn meldingene våre nøyaktig samtidig, Rivåtsj-fan! Hvor stor er sjansen for det liksom? Jeg elsker å være presis og dette blir noe lignende.๐Ÿ˜‚

Jeg har forresten kommet på et slags bud:

Du skal hedre dine venner slik at du får leve livet og råne lenge rundt på landet.

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-22 22:27
Å, det er litt magisk at to Lovleg-sjeler skrev i kommentarfeltet helt på likt! ๐Ÿ˜

Bra bud-forslag,Susanne! Håper Melatoninen frakter deg trygt igjennom natten๐Ÿค—

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-22 22:30
HighFive for presis nøyaktig samtidige kommentarer, Susanne! ๐Ÿ™‚ Og da har vi testet at kapasiteten i nøtteskapet takler 2 meldinger på akkurat samme tidspunkt, samtidig som det daler ned rånebiler over skjermen. Imponerende !
Og morsomt bud, også . Var en gang sammen med en råner-wanna-be, og kom til å tenke på det nå.... mest hyggelige minner

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-22 22:33
Oj Mie, bare 3 minutt unna at magien gjentok seg på våre meldinger også !!

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-23 04:55
Lovlegs lille boble skaper mye magi

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-23 11:03
Eg lurer på veldig på kva Alex tenker på; når han legg seg til å sove i bilen til Ivar, når han sit i baksetet med Gunnhild og ruskar henne i håret og når han står på Refviksanden og ser utover fjorden - og kva meiner han eigentleg med at «Heile verda er jo her»? Alex er nær, men samtidig fjern.

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-23 11:04
Og kva er det han «serverer til middag»? Kjeks on the beach?

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-23 12:23
Okei, aller først Rivåtsj-Fan, så trenger du ikke være redd for at vårt observasjons-/spekulasjonsbyrå blir konkurrent til Se og Hør, vi er jo ikke tabloide i det hele tatt - og det syns jeg ikke passer oss, heller ๐Ÿ˜….
Så, over til ikke-tabloid spekulasjon vedr. Alex: Har jo tidligere tatt det som en "selvfølge" at han tenker på Jo hele tiden, etter at det klippet med praten om Jo kom. Men det kan jo være et sammensurium av mange tanker. Tror temaet med flytting til Sveits kom senere, sånn etter jul en gang... Kanskje Alex lurer på hvor langt det ville vært å svømme , eller seile med sivbåt over til USA fra Refviksanden? Tror han har såpass innsikt i geografi at han vet at San Francisco ligger på vestkysten og ikke østkysten, så direkte til SanFrancisco kommer han ikke sånn rett over havet. Eller kanskje Alex tenker på hvordan det ville vært å hatt verdensherredømme, å bare kunne lent seg tilbake i sofaen og slappe av, og lagt føttene på jordkloden ๐Ÿ˜… - ok, da jeg har lurkikket litt på neste episode...

Navn: Love is in the air
Tidpunkt: 2020-09-23 12:32
Åå, jeg ser for meg Alex i sivbåt på veg til Jo๐Ÿฅฐ Mens han mumser kjeks og ser ettertenksomt mot horisonten.

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-23 12:54
Å ja ! Og med finvær og medvind hele vegen, og en liten røyk på lur (for det må vel være lov sånn på havet mellom landegrensene) , så kunne det nok blitt en bra tur! ๐Ÿ˜

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-23 14:17
@Vinkel. Angående Alex sitt utsagn: «Heile verda er jo her». Tror det kanskje kan betyr at man må leve der man er på akkurat det tidspunktet, altså at det hjelper ikke å drømme seg bort og hele tiden se framover når livet er akkurat nå. Eller så kan det hende han tenker på Jo, og skjønner ikke hvorfor Jo reiste, siden verden allerede var der de to var (sammen). Tror at Alex er blant de i Lovleg som tenker mest og har et bevisst forhold til sine tanker.

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-23 16:03
Det syns jeg var en veldig bra Alex-analyse, Ingrid!
Og når du nevner kjeks on the beach, Vinkel, så kommer jeg på den insta-posten til Sara med samme uttrykk ๐Ÿ˜†

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-23 17:12
@alie og @ingrid: fine Alex- innspill på kvar sin måte๐Ÿ˜Š
@rivåtsj-fan: Takk! Eg visste eg hadde høyrt/lest det ein stad, men hadde aldri kome på at det var frå Sara..๐Ÿ˜Š

Navn: Ruben
Tidpunkt: 2020-09-23 18:16
Jeg ser på veggen i stua deres. Har dere sett tegningen av ei dame med pil og påskriften «Alex» ved siden av? Lurer på hva han syns om det?

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-23 19:08
Interessant spørsmål, Ruben ๐Ÿ™‚. Jeg la ut skjermbilde av vegg-tagginga, inkl. dametegninga, i et innlegg nedenfor. Er usikker på hva jeg selv ville syns, hvis det hadde vært meg i en tilsvarende situasjon ๐Ÿค” - tror det ville kommet veldig an på hvem som hadde tegnet det, og om jeg visste at det var gjort med hyggelig tone, liksom...

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-23 19:28
Nå har jeg endelig sett episoden!

Synes Peter var ganske kjip mot Gunhild,både med å ikke svare på mld og å si at hun bare har funnet på at hun er interessert i han. Også kom jeg på at jeg har selv gjort begge deler mot folk som har vært interessert i meg da jeg var yngre ๐Ÿ˜ฌ
Og Gunhild er jo mildt sagt intens,så kanskje ikke så rart at Peter ble litt perpleks. Begge er litt kjipe på hver sin måte,og situasjonen er vanskelig for begge,på hver sin måte.

Da de var på stranda og sa at "heile verda er jo her", så tenkte jeg at de mente at akkurat her har man igrunnen alt man kan ønske seg her i verden. Man trenger ikke reise langt ut i verden for å se verden liksom.

Også har jeg noen forslag til bud/teser
- Noen må spørre hvordan det går med David.
- Bruk kondom ( sitat Torstein, som åpenbart ikke følger sitt eget bud bestandig)
- Ikke bryt deg inn i andres biler,med mindre det er god akustikk der.
- Skal du bestige fjell,må du ha bedre fottøy enn plastflippflopper


Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-23 20:08
Flott Mie, du får jammen opp statistikken for bud / teser๐Ÿ‘๐Ÿ‘, tror vi ligger veldig godt an til å nå det hårete lutherske målet ๐Ÿ˜….

Er det ikke rart, dere? Tenker dere har sett denne episoden /klippene ganske mange ganger før, og så ser vi den enda en gang og likevel dukker det noen nye betraktninger... hvertfall sånn jeg opplever det her i O.S.-byrået.
Og det anbefales å lese Vinkel-vinklene på nytt, jeg fikk enda mer forståelse for Alex nå, tror han må være den karakteren i Lovleg som kanskje er minst gjennomsiktig- eller ja, noe sånt.

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-23 20:16
Veggen,ja! Et fascinerende studium. Jeg tror ikke så mange hverken gutter,jenter eller ikke- binære ville blitt sånn megaglade over å få navnet sitt skrevet ved siden av den tegningen du sikter til Ruben. Meeeen det kommer jo helt an på hvem,hvorfor og hvordan det ble gjort. ๐Ÿคท๐Ÿปโ€โ™€๏ธ
La også merke til en liten starwars hyllest i en hashtag.
Men aller viktigst,en påstand jeg vil nominere som bud/tese:
- Haters gonna hate, potatoes gonna potate ๐Ÿ™Œ

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-23 20:17
Og Ingrid, du har gode poeng i din vurdering av Alex. Kanskje Alex faktisk tar et slags oppgjør med seg selv her ? Han holdt jo på i en tidligere episode å få til det perfekte brølet, og her på Refviksanden står han bare stille og mediterer på et vis..
Har gjort en liten oppdagelse, kanskje bare en bagatell, men på Lovleg-Profilar står det jo at Alex er frå Måløy, Refviksanden ligger 10 km fra Måløy, så Alex har nok vært på Refviksanden flere ganger tidligere (men det har kanskje de andre der også. Enn om det var sånn at sist Alex var på Refviksanden så var det sammen med Jo ? I såfall er det ikke så rart om han virker ettertenksom ...

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-23 20:32
Takk, Alie! Kjekt å høyre at vinklane kan gjenbrukast๐Ÿ˜˜

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-23 21:02
Takk, Alie, jeg gjør mitt beste når det kommer til bud og teser. Bidrar ikke med dikt denne runden,så må ta det igjen på tese-fronten ๐Ÿ˜Š

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-23 22:26
๐Ÿค—๐Ÿค—

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-23 22:43
Eg likte spesielt godt «Noen må må spørre hvordan det går med David»๐ŸŒป Tenker på alle studentane som er einsame pga vanskeleg studiestart.

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-23 23:09
@vinkel
Ja David kan stå som et symbol på alle de som trenger at noen spør hvordan det går โค๏ธ

Godnatt i Vinkelnes,Vinkelmo,Vinkelby eller hvor enn du nå bor๐Ÿ˜Š
Og natta til alle dere andre i kroken. Måtte dere drømme gult๐Ÿ’›

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-23 23:18
@Alie, O.S.-byrået? Enig, Vinkel-historiene utfyller Lovleg på alle måter.

@Mie, haha, den siste tesen der måtte jeg le av da jeg så det på veggen.

@Vinkel (og @Mie), det er nok dessverre litt mange David-er der ute som føler seg ensomme. Samtlige 1. årsstudenter jeg har snakket med sliter dette semesteret. Særlig det at de aldri reelt sett har fått mulighet til å knytte et faglig og sosialt nettverk har gjort det vanskelig. Det samme gjelder alle 2. årsstudenter, som fort havner i glemmeboken, men som har det like vanskelig å få seg venner (som de kanskje ikke fikk tak i det første året).

Sov godt alle sammen! Det skal i alle fall jeg.

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-24 05:35
@Ingrid, O.S-byrået er bare en intern forkortelse som jeg la inn litt meg selv, fordi jeg nevnt vi burde startet Observasjons- og spekulasjonsbyrå sammen ๐Ÿ˜…

@*.* enig mtp. David. Tror faktisk han mener det oppriktig når han spør, er det ingen tenker på hvordan jeg har det, og så tar læreren og Gunnhild det som en spøk

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-24 05:50
....og det er jammen ikke alle som spør så direkte som David her.... Noen trives godt med å være alene, uten at de føler seg spesielt ensomme, andre kan se ut som de er veldig sosiale, men kan likevel føle seg ensomme fordi de bare blir "en av mengden" liksom.

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-24 07:40
Ja, nokre er einsame «i rom fulle av folk». Og nokre har mange bekjente, men føler dei manglar nære venner, som til dømes Tina i historia du skreiv om henne.

Vel, venner! Ynskjer dykk alle ein god torsdag๐Ÿ˜Š

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-24 08:21
๐ŸŒทโญ๏ธ๐Ÿ˜˜๐ŸŒธ๐ŸŒป๐Ÿ’•๐Ÿฆ‹๐ŸŒน๐Ÿฅฐ

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-24 09:06
Åh, takk for koselige emoji's, Susanne!
Og Vinkel og dere andre, sånn bare for å komme med litt mer hyggelig om tema ensomhet: Linn Skåber har noen fantastisk fine tanker om at alle burde få tildelt sin egen "livsgruppe" som følger deg gjennom livet. Da ville ingen være ensomme, og alle ha noen i de ulike fasene av livet. Google "Linn Skåber livsgruppe" hvis dere ikke har hørt om det før. Sånn sett vil jeg bare si: Linn Skåber som president!!
Tenker litt på det at vi har jo nesten dannet en slags livskollokvie her i nøtteskapet, om det ikke akkurat følger oss hele livet, så hvertfall akkurat her og nå

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-24 12:27
@Alie, for en utrolig fin og koselig tanke det hadde vært å ha en slik livsgruppe! Da lærer man fra start å komme i kontakt med ulike personer slik at man unngår at man blir "fanget" i den samme sirkelen av venner. Det er fort gjort at man "går etter" en type venn, noe som gjør at rekkevidden av folk man kunne blitt kjent med blir innsnevret. Og særlig det at livsgruppen blir med på begravelsen er ekstra fint, det er ganske mange som dør uten å ha gjenlevende familie igjen og da er det greit med et ekstra støttenettverk som alltid stiller opp. Men for all del, det viktigste er å være der for hverandre resten av livet og ikke bare komme i begravelsen.

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-24 14:34
Ja, Linn Skåbers livsgruppe har jeg hørt henne snakke om i Podcast! En veldig god ide,og generelt en herlig og bra dame๐Ÿ˜


 
 
:) ;) :D :( :O :P :| :S     

Skapa en gratis hemsida du ocksรฅ!
Pรฅ Cybersite.se skapar du hemsidan snabbt och enkelt med fรคrdiga designmallar