Uke 37 - Føle det i augneblinken

 augneblinken

 


61 kommentarer

Navn: Love is in the air
Tidpunkt: 2020-09-10 18:39
Selv om det ikke er kjærlighet i luften mellom Gunnhild og Ivar, så klippet med de to et av mine favoritter. Det er så mye annet fint der: åpenhet, integritet, humor og vennskap.

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-10 19:36
Ja, dette er begynnelsen på et veldig fint vennskap. Hvem vet, ikke sikkert de ville endt opp som så nære venner, de to, om de hadde "tatt jomfrudommen" sammen ๐Ÿคทโ€โ™€๏ธ.

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-10 19:38
Sånn ellers...... her er en lynfic-annonse under gis bort /selges:

KJÆRLIGHET
hbo. kyss, klapp eller klem

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-10 21:54
Fine betraktninger, dere. Og fin lynfic, Alie ๐Ÿ‘.

Kommer ikke på noe anna foreløbig enn et slags bud:
Husk at det er vi som er folket, om vi ikkje er av dei som eig alt, da ๐Ÿ˜†

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-10 22:01
Fin lynfic, Alie! Den sier vel egentlig alt om Gunnhild i denne episoden๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-10 22:06
Jeg kom på et bud også:
Du skal ikke begjære din neste. Men hvis du gjør det likevel, og han ikke vil ha deg, så kan du ende opp med å begjære den neste. Og den neste. Og den neste. Og den....

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-10 22:43
God kveld alle sammen. Helt enig med dere at dette er en god start på et nytt vennskap. Liker at det er Ivar som er den som sier ifra om at han ikke har lyst. Når det kommer til debutering tror jeg gutter føler på et helt annet press enn jenter, og at samfunnet på en måte aksepterer i større grad at en jente trekker seg enn en gutt. At Ivar klarer å være så ærlig i hele klippet er tøft gjort. Videre kommer Gunnhild med hennes reaksjon og gnir litt salt i såret, man kan tydelig se på Ivar at det er et sårt tema - men Gunnhild redder seg inn mot slutten og viser at hun kan være en god venn.

Alex kommer med noen gode betraktninger til det samfunnet vi lever i. Det er ikke alltid man kan sette ting i bokser, men realiteten er at disse boksene gjør det enklere for oss å systematisere og på en måte forstå ulike situasjoner, personer og grupper. Uten disse boksene ville det vært utrolig vanskelig (og for øvrig tungvint) å skulle beskrive verden, og alt ville vært et evig stort rot. På den andre siden kan slike bokser undertrykke personer som ikke føler at man verken passer inn i den ene eller andre boksen. Så jeg tenker at man må finne en mellomting. Man må kunne leve med disse boksene vi har i verden og være åpen for nye bokser, samtidig som at det er ikke boksene som definerer en person - de er bare ment som hjelpemidler.
- Mitt forslag til bud blir dermed: Du skal ikke putte andre i en boks
- Lynfiction-forslag: Fra den ene til den andre

@Susanne, må le litt av budene dine fordi du er så sjangertro men samtidig tilpasser det humoristiske Lovleg-universet.

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-10 23:14
Takk, Ingrid๐Ÿฅฐ Fine bidrag fra deg også!
Jeg har sett episoden enda en gang og har et spørsmål til Mie: Observerer du noe spesielt med Wunderbaumen i bilen til Ivar? Syns det ser ut som det er en tegning eller noe på den, men klarer ikke å finne ut nøyaktig hva. Kan du med ditt skarpe blikk avgjøre om jeg er inne eller ute på jordet?

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-11 04:35
Dere er gode på innspill!
Ingrid, fint å lese ditt innlegg om bokser og system.
Kaos er jo et kjent begrep. Enten det er i tankene, i hjemmet, på jobben, i verden generelt eller verdensrommet spesielt ๐Ÿ˜… . Mennenskeheten har en trang til å skal ha overblikk og holde orden, og har nok ikke overlevd uten. Det evige problem: Skal vi , som er folket, tilpasse oss et (enkelt) system... eller skal systemet tilpasses ut fra vår (kompliserte) verden .

Og har menneskene , eller for å si kun "eliten" av menneskene virkelig rett til å ta herredømme på alt dette.....

(Sorry, ble et rart tankespinn dette, mulig jeg sletter det i morgen).

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-11 08:02
Ingen grunn til å slette dette tankespinnet. Det er jo eit av dei viktigaste bodskapa i Lovleg, slik eg ser det: Kva boksar plasserer vi oss sjølve og andre i på godt og vondt? «Populær jente», «nerd», «fuckboy» , «Skeiv».... Eg tenker også at Lovleg utfordrar oss på vår oppfatning av enkelte boksar ved å rett og slett oversjå dei. Dei protesterer dermed på at nokon har definert ein boks - eller eit skap- i utgangspunktet. Lovleg snakkar om forhold mellom menneske meir enn kva boksar dei er i. Eg tykkjer Gunnhild seier det så fint i norskoppgåva si til slutt: Eg vil først og fremst vere ein venn. Heia Lovleg!

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-11 11:18
Hm - ok - jo - ja. Har jo sjøl sagt at jeg håper terskelen for å skrive her skal kjennes lav, så det må jeg jo nesten følge sjøl også da ๐Ÿ˜…
Men så bra at du får vinklet det inn mot lovleg på en så fin måte, Vinkel. Du lever opp til navnet ditt ๐Ÿ˜‰

Navn: Ruben
Tidpunkt: 2020-09-11 12:21
Jeg liker å lese det dere skriver og syns ikke noe skal slettes. Og jeg syns det er bra at dere bygger på hverandres ideer og til og med mine/ det jeg skriver. I denne episoden tenker jeg på at Gunnhild er veldig tøff når hun sier til Luna at hun vil ha sex. Det virker litt rart. Men mest modig. For det er jo ganske flaut på en måte.

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-11 18:46
Ingrid og Alie, syns dere nevner både interessante og spennende ting.

Og Alie, du må for all del ikke bli som eliten og ta herredømme og slette noe, nei ๐Ÿ˜†. Begynte å tenke på er ikke sommerfugleffekten en typ kaos-teori? Og når lovleg begynte å slå litt med vingene... skal se om ikke hele verden vil bli forandret ๐Ÿ˜†

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-11 18:48
Vinkel, jeg syns venneboksen er en fin og romslig boks å være i ๐Ÿ™‚.

Og Ruben, jeg syns også Gunnhild er tøff når hun prater med Luna her. Men tror nok ikke hun er forelska i Luna i dette klippet da. Og kanskje hun ikke syns det er så flaut siden Luna på en måte flauet seg ut først, ved å bli sett når hun prøvde å naske i butikken .... Syns det er rart at Gunnhild er så nøye på akkurat datoen for 16-års-dagen, at hun like før bursdagen liksom bare MÅTTE vente til 16-års-dagen, og nå like etterpå er det liksom rett på sak ๐Ÿ˜† Er enig med Ivar, det er noe med å føle det i augneblinken ..

Navn: Love is in the air
Tidpunkt: 2020-09-11 18:48
๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹๐Ÿฆ‹

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-11 21:14
Digger at sommerfugleffekten allerede har nådd nøtteskapet ๐Ÿ˜†

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-11 21:23
Å,jeg liker så godt den scenen med Gunnhild og Ivar. Den har så mange faser,og de spiller den så godt! En av mine favoritter også, @Love is in the air๐Ÿ˜Š

@Riwåtsj-fan: så sant det er det du påpeker i din observasjon ang Gunnhild og hennes opphengthet i dato for når man er Lovleg og ikke. Hun var fast bestemt på å putte seg selv i "barn,og dermed ikke klar for sex-boksen" frem til hun fyllte år, også rett inn i "Lovlig,og dermed kjempekar for sex-boksen" etterpå ๐Ÿ˜…

@Susanne: Nei, desverre,jeg var altfor flabbergasted over hvor møkkete bilen til Ivar var,til å legge merke til stort ved den wunderbaumen.

@Ruben: helt enig i at Gunnhild er modig når hun sier at hun vil ha sex!
Og med @Ingrid i at det var tøft gjort av Ivar å si at han ikke hadde lyst!

@vinkel,det var veldig godt sagt, dette med at Lovleg utfordrer boksene,ved å overse dem! Det er virkelig sant!
Og @Alie og @ingrids betraktninger rundt nytteverdien,og begrensninger ved bokser๐Ÿ‘๐Ÿ‘, samt bra og treffende lynfic fra begge to!


Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-11 21:28
Forslag til bud/teser:

Vask bilen din innimellom, enten du har tenkt å ha sex i den eller ikke.

Sminke er for alle som har lyst, uavhengig av kjønn,legning og andre labels.

Du må komme deg i drift.

Noen dører kan faktisk åpnes med tankekraft

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-11 23:24
@Rivåtsj-fan, syns også det er interessant hvordan Gunnhild setter et skrapt skille fra å være «seksuelt ulovlig» til å bli «seksuelt lovlig». Som ungdom er det lett å se verden svart på hvitt, men ting er litt vanskeligere enn som så.

Prøver å tenke litt ut på hva slags dikt jeg skal komme med, men sliter litt med inspirasjon og hva man skal ta fatt i som utgangspunkt for diktet.

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-12 00:12
Takk for de herlige sommerfuglene! De tar jeg med meg i morgen med oppdrag om å skape Lovleg-kaoseffekt. Hmmmm.... hvordan skal jeg gjøre det? Tror jeg begynner med å ta på meg de røde buksene mine slik at jeg skinner litt ekstra og satser på at noen på min vei blir berørt og oppmuntret til å tørre å skinne de også. Høres ikke det bra ut? Jeg er klar!๐ŸŒˆ๐ŸŒˆ๐ŸŒˆ๐ŸŒˆ๐ŸŒˆ Skal bare sove litt først, da..

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-12 05:41
Å, det høres fantastisk ut, Susanne ๐Ÿคฉ. Håper du har en god natt! Fikk litt insp. nå, så i dag for min del skal jeg rette meg litt i ryggen, se folk direkte i øya og smile๐Ÿ˜Š, vet jo selv det gir positiv energi å få et smil, så skjønner ikke hvorfor vi (eller jeg da) ikke gjør det mer ๐Ÿคทโ€โ™€๏ธ. Og skulle jeg treffe noen med rød bukse i dag (selv om det sikkert er minimal sjans for det), så skal jeg smile ekstra godt! ๐Ÿ˜„

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-12 12:46
Hei dere. Ble litt nysgjerrig på denbe wunderbaumen til Ivar som Susanne nevnte. Har lagt ut et bilde av den like under her nå. Ja, ser ut som det er tegnet noe på den.... et ansikt ? et japans tegn ? Noen som er god i japansk ๐Ÿ˜…? Noen som kan råneregler for wunderbaum ? (Terninger dinglende i vinduet betyr visst at man har hatt sex i bilen, og det har han jo ikke hvertfall ....)

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-12 14:26
Det ser definitivt ut som et ansikt,men hvem det er det aner jeg ikke ๐Ÿคท๐Ÿปโ€โ™€๏ธ

Navn: Ruben
Tidpunkt: 2020-09-12 18:56
Kanskje det skal ligne foreldrene til Ivar? Gunnhild kommenterer at han har kule foreldre.

Navn: Ruben
Tidpunkt: 2020-09-12 18:57
Eller forresten så gir det ikke mening

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-12 19:17
@ruben Haha,det hadde vært ganske morsomt,da. Om Ivar hadde wunderbaum med muttern på den ene siden og fattern på den andre.... Og en reservewunderbaum med geita Frank Zappa på๐Ÿ˜…

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-12 19:28
Det var ikke så veldig godt tegnet, den tegningen på wunderbaumen ๐Ÿ˜†. Hvis det er et ansikt ser det ut som munnen smiler litt på den ene sida og er sur på den andre sida.... Kanskje Ivar har ei sur mor og en blid far, da ....?๐Ÿ˜†

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-12 19:29
Jeg tror jeg har løst wunderbaum-mysteriet, det bare datt ned i skolten på meg. Har sendt Alie bildebevis,så nå venter jeg spent på om hun godkjenner og poster det her

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-12 20:27
Det er jeg faktisk spent på kjenner jeg ๐Ÿ˜ƒ

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-12 22:06
Følger.!!๐Ÿ˜Š

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-12 23:02
Løsning på wunderbaum mysterie ๐Ÿ˜„ - se bildet nedenfor .
Takk Mie ๐Ÿ™๐Ÿ‘

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-12 23:43
A-ha! Utrolig bra observert Mie! Hadde aldri sett det der selv. (Jeg så et helt anna ansikt, en slags barnetegning nesten, hvor nederste del (kragen/sløyfa) var munnen som gikk oppover på ene siden og nedover på andre siden ๐Ÿ˜†

Navn: Susanne
Tidpunkt: 2020-09-12 23:49
@Mie
........
(Stum beundring....)

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-13 05:40
Ja, for en profet vi har ๐Ÿ˜…. Men hvorfor er Ivar så fan av Ivar Aasen at han har avtrykk av han i wunderbaumen?
Hm. Han heter Ivar, da.
Han bruker vel nynorsk til vanlig
Han pleier deklamere "Etter ein rangel" av Jacob Sande på fest.
Er kanskje grunner nok, det...

Ivar kjem til å ta lærerutdanning etter kvart, og blir den nye norsklæraren på Firda, trur no eg ! ๐Ÿ˜…

Navn: Ruben
Tidpunkt: 2020-09-13 09:47
Kanskje Ivar faktisk er oppkalt etter Ivar Aasen og kanskje de faktisk er i slekt? Aasen var sunnmøring. Kanskje «de kule» foreldrene hans lagde et «wunderbaum-familietre» til sønnen sin.

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-13 12:47
Haha, tenk at dere klarte å finne ut av Wunderbaum-mysteriet. Nok et tegn på at Lovleg har bevisst plassert hver eneste ting/ord/farge slik at det skal ha en dobbeltbetydning.

I da har jeg startet å lese en bok som heter «Tung, tids, tale». Jeg vil vise dere et utdrag fra bokens første side som jeg syns passer med dette klippet.
«Diagnosesamfunnet, må alt liksom heite noko? Kva skjedde med god, gammeldags maur i beina og makk i ræva, kvifor får ein ikkje berre vere det ein er, utan at det på død og liv på heite noko?»

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-13 13:29
Ruben: Haha, wunderbaum familietre! Det burde enhver flergenerasjons-råner ha! Det var faktisk din kommentar om Ivars foreldre,som gjorde at jeg kom på å google Ivar Aasen,for å se om han lignet bildet på wunderbaumen, Ruben. Når ordet far,og Ivar dukket opp i hjernen samtidig, sneik,ordet "nynorskens" seg inn foran ordet far,og det gikk opp et lite lys for meg.

Rundt betydningen av det tenker jeg egentlig bare sånn at karakteren Ivar kanskje er oppkalt etter Ivar Aasen, for morro skyld, siden det er en nynorsk-serie.Og det at det er bilde av Aasen på wunderbaumen kanskje sier vel så mye om serieskaper/lovlegteamet som om karakteren Ivar, at de har lagt det inn som et hyllest/easter egg๐Ÿ˜Š for tilfeldig er det ihvertfall ikke!

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-13 13:51
@ingrid ang ditt sitat fra Tung tids tale,vil jeg gjerne få svare som Gunnhilds mor og si:
Ja,det er jo faen meg sant!

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-13 17:33
Ingrid: Hvem har skrevet den boka du siterte fra? Det var hvertfall bra skrevet!

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-13 18:01
@rivåtsj-fan
Prøvde forresten å se barnetegning-ansiktet på wunderbaumen,hvor kragen er munnen,men jeg klarer det ikke ๐Ÿ™ˆ

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-13 18:52
Mie: Bare en helt enkel 3-års-tegning, liksom. Hvis du holder over høyre eller venstre del av tegningen er det kanskje lettere å se ..... ligner kanskje mer på et hundefjes kanskje ๐Ÿ˜†

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-13 19:04
Rivåtsj-fan, ja,når jeg myser,og tenker hundefjes, skjønner jeg hva du mente ๐Ÿค”๐Ÿ˜Š

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-13 21:28
@Rivåtsj-fan, forfatteren er Olaug Nilssen. Hun vant Brageprisen i 2017 og gjennombruddsboken er «Få meg på, for faen» i 2005 (har ikke lest den).

Et annet utdrag fra Tung tids tale er «Angst er pust som set seg fast i brystet». Syns det var en veldig god og presis beskrivelse av følelsen av et panikkanfall.

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-13 21:45
Veldig god beskrivelse av angst, ja. Gode bøker og flinke forfattarar er er gull verdt. Og folkens! Utruleg moro å kikke inn i Nøtteskapet i kveld๐Ÿค— De er jo reine etterforskningsteamet med Mie i spissen! Ivar Aasen sin skjulestad såg ut til å bli forbigått i stillheit for tredje gong, men så vart han endeleg tatt på fersken. Håpar serieskaparane veit om Nøtteskapet og får med seg avsløringa. Dei tykkjer sikkert det er artig๐Ÿ˜Š

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-13 22:07
Å, Få meg på for faen har jeg i bokhylla mi! Må få lest den en gang.
Filmatiseringen er kjempebra, den kan minne litt om Lovleg på flere vis. Noen av dere som har sett den?

@vinkel, ja om det var meg som hadde plassert en ivar Aasen wunderbaum i en scene,hadde jeg blitt dritglad om noen oppdaga det ๐Ÿ˜Š

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-13 23:22
Åja, jeg har sett Få meg på for faen, og likte den. Men det er en god stund siden.

Lurer på om det ligger flere uoppdage symbol-skatter som vi har oversett i Lovleg... må visst ha eyes wide open videre framover skjønner jeg ๐Ÿ˜†

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-14 20:11
Å, dere altså! Fint å lese det som skrives ๐Ÿ™‚
Må kanskje finne fram bryne og skjerpe nøtteknekkeren, eller hvertfall pusse brillene ๐Ÿค“
Hadde jo vært moro om det var flere ting vi fikk øye på med nye blikk ๐Ÿ‘€

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-14 20:59
Men, å, nå kom jeg på hvor mye jeg savner det å se Lovleg for første gang - in realtime. Å - så mye spekulasjoner hver gang noen hadde postet et instabilde for eksempel - om det var noe frampek, hva det egentlig relaterte til etc.
Savn

Navn: Love is in the air
Tidpunkt: 2020-09-14 23:34
Den første kjærligheten, altså.. sukk...๐Ÿ’š๐Ÿ’™โค๏ธ๐ŸŒˆ๐Ÿ’› Det blir ikke HELT det samme etterpå, men jeg syns likevel at rivåtsjen og rivåtsj-light står godt for seg selv. Det er noe nytt og bra for hver gang, og jeg må si jeg er ganske stolt av å henge med dere kreative, observante, vennlige, reflekterte Lovleg-fans. โค๏ธKjærleikโค๏ธ (Ville Aasen sagt hugleik? Er det egentlig et nynorskord?)

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-15 05:44
Tror ikke jeg kan uttale meg så mye om hva herr Aasen ville sagt.
Men for min egen del:
At eg er hugtatt av Lovleg er i alle fall meir kjærleik enn det er hugleik, ๐Ÿ˜Š ... trur eg ๐Ÿ˜Š



Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-15 10:44
Det er sjeldent noe som slår den følelsen av å se en serie for første gang, men enig i at rivåtsj og rivåtsj-light likevel er noe særegent.

Sliter litt med kreativiteten, så får bare publisere det lille jeg klarte å skvise ut forrige torsdag.

~ Ost ~
En osteprotest
For folk flest

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-15 12:44
Haha, bra Ingrid! Å være kreativ under press er jo nesten umulig, men håper virkelig ikke du føler deg under press sammen med oss, da ๐Ÿ˜…. Skal jo ikke mere til så begynner jo hjernen min å snurre, ikke noe spesielt tankespinn eller fabulering denne gangen, bare en slags digresjon eller funfact:

- Det går ca. 10 liter melk på å lage 1 kg ost -
( En mulig forklaring på at ost er dyrt ๐Ÿค”)

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-15 13:47
Har jo lyst til å komme på noen gode dikt, men ikke alltid hjernen er på rett sted. Så litt indre press, men ikke noe mer enn det jeg selv takler.

Ostefaktaen din gir jo faktisk mye mening hvorfor ost er dyrt, også tatt i betraktning at melken må jo gå gjennom en ekstra prosess før det blir til ost! Sånn sett er jo melkeliterprisen på ost billigere enn melkeprisen.

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-16 14:00
Måtte jeg bare se denne episoden en gang til, for å lade opp til en ny i morgen ๐Ÿ˜Š. Og da la jeg merke til et par ting de i løpet av de siste minuttene, som jeg ikke har sett helt før.
Det ene var at akkurat i det lyset autmatisk blir slått av ser vi et lite glimt av fjeset til anatomidukka, selv om kameravinklinga egentlig var rettet andre vegen - nemlig mot Gunnhild...
Det andre var at helt på slutten, når lyset slås på og Peter piler ut av rommet, så er det noe gulaktig greier på gulvet der han satt, men hva? Opprevet papir?

Ellers er det veldig morsomt med disse gestikuleringene Gunnhild har med armene i motlyset fra gangen utenfor når hun snakker om å "flytte inn" og når hun hermer etter Peter og sier "Pust med magen" ๐Ÿ˜…

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-16 17:58
Er enig med dere i at det er noe spesielt i å se det aller første gangen. Men morsomt at serien er så bra at den kan sees flere ganger,og at man oppdager nye ting .
Lurer på når/om det kommer en ny slik nettserie๐Ÿค” Ikke med det første kanskje, pga covid-19.
Er glad vi har rivåtsj light! โค๏ธ
Kan nytes med eller uten (stjålet) ๐Ÿง€!

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-16 23:27
Så fint å stikke innom her etter å ha vært fraværende en dag eller to . Har jo lyst å kommentere ALT, men nøyer meg med NOE:
Mie, Vet hvertfall at Rådebank kommer med ny sesong, vet ikke nøyaktig når. Det er jo heller ikke en nettserier, da.
Alie, har ikke tenkt så mye på det, men Gunnhild gjør jo faktisk litt skyggeteater på slutten her, ja ๐Ÿ˜† Ellers morsomt å spekulere i små observasjoner, kanskje det anatomifjeset symboliserer noe ?
Bra info. om ostepris!
Ingrid, indre press kan ofte være det verste presset. Lurer forresten på hvordan dere kreative folka jobber fram et dikt.... om orda bare kommer til dere, eller om det er mer systemaktig tenking på en måte...

Navn: Vinkel
Tidpunkt: 2020-09-16 23:53
Eg likar observasjonene dine, @Alie, og tenker at du har rett, @Mie: Lovleg er ikkje ein vanleg serie. Det er gjennomtenkt kunst i kvart klipp. Gler meg til neste episode i morgon og ynskjer alle ei god natt!

Navn: Ingrid
Tidpunkt: 2020-09-17 09:40
@Mie, tror nok at det neste året blir det få nye serier ettersom mange fikk en kraftig stopp i filming og produksjon pga. korona. Men nå virker det som at flere film- og serieprodusenter har kommet opp med løsninger og måter å filme på i tråd med smittevern. På den andre siden tror jeg det kun er de store selskaper som har penger nok til å lage film i disse tider i tråd med smittevern.

@Rivåtsj-fan. Diktprosessen varierer litt fra gang til gang. Av og til kommer ordene som en perle på en tråd, mens andre ganger må jeg starte en tankeprosess. Det kommer også litt an på om jeg skal ha rim i diktet eller ikke, hvis jeg skal ha rim må jeg som regel lete etter rimeord.

Navn: Alie
Tidpunkt: 2020-09-17 13:25
Må si meg enig med Ingrid vedr. å skrivedikt , veldig varierende hvordan prosessen er. Noen ganger må jeg bare slippe alt jeg holder på med, fordi jeg får noen ord på hjernen som bare må ut. Andre ganger blir det mer som en "norsk-oppgave", tema-relatert og evt. med rim på ulike vis, men blir jo heldigvis ikke vurdert på en karakterskala, da hadde jeg sluttet for lengst ๐Ÿ˜… (Har også en slags egneterapiskrivegreie hvor jeg har noe greier som jeg bare må få ned på papir og makulere etterpå for å få bort en del tanker)

Mie og dere andre: Har du sett den svenske serien Portkod ? Den er noen år gammel, men tenkte jeg skulle begynne å se den. Er korte episoder på 10-12 minutter. Ligger ute på www.svtplay.se/portkod, og ligger visstnok åpen og tilgjengelig der i 4 måneder framover. Så, tips herved levert!

Navn: Mie
Tidpunkt: 2020-09-17 18:22
Ja,det er likt for meg hvis jeg skriver også. Som regel deiser det bare ned i hodet,mens andre ganger er det som å jobbe med en oppgave. For å komme igang hjelper det å samle opp noen rime-ord,også ser jeg om noen setninger springer ut fra dem,og om de henger sammen. Jeg liker best når det deiser,og ikke må konstrueres! Nå har det ikke deiset dikt ned i hodet mitt på flere måneder. Men kanskje det gjør det igjen en dag. ๐Ÿค”

Portkod har jeg aldri hørt om,men takk for tips! ๐Ÿ˜Š

Navn: Rivåtsj-fan
Tidpunkt: 2020-09-17 19:27
Ingrid, Alie og Mie , fint å høre om baksiden av diktningen. Har ikke noe sånt å komme med selv, men liker godt å lese det dere skriver. Alie, hvis de første fanfic'ene dine var egenterapi er jeg glad du ikke makulerte de ... Og Mie, håper det deiser noe i hodet på deg igjen, sånn diktmessig altså ๐Ÿ˜†

Har heller ikke hørt om Portkod, skal sjekke det om jeg får tid, men rivåtsj-light har selvfølgelig førstepri !

 
 
:) ;) :D :( :O :P :| :S     

Skapa en gratis hemsida du ocksรฅ!
Pรฅ Cybersite.se skapar du hemsidan snabbt och enkelt med fรคrdiga designmallar