Start
Om nΓΈtteskapet
Gjestebok
RivΓ₯tsj / fanfics / dikt
Fanfic (english)
Lovlegs teser
Husregla
Saras Notater
Dsotn
Uke 39 - Kven som helst
2020-09-24 15:43 |
RivΓ₯tsj Light
100 kommentarer
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-24 16:05
Fant ikke bibel-boller, så jeg kaster noen bibel-baller i stedet ..... ππ€
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-24 17:57
Passar godt ettersom Sara er (har vore) fotballjente frå Sogndal!π Fantastisk bilde av henneπͺπ»πͺπ»π
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-24 21:11
Haha π Bibel-baller !
Navn:
Ruben
Tidpunkt:
2020-09-24 21:18
Diktet pm flodhesten er et mysterium spør du megπ
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-24 22:13
@Ruben: Det om flodhesten, er ikke det et bibelvers ? Eller står det også dikt i bibelen ? Tror kanskje vi har andre her som er mer belest enn meg π.
Kom forresten bare på en slags tese:
Gunnhild er ikkje kven som helst !
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-25 04:48
Flodhesten er et veldig farlig dyr, da . Litt som dinosaur? Men vet ikke om det har noe å si i denne sammenhengen. Jeg skal se ordentlig gjennom hele episoden , så kanskje det dukker opp noe . Kommer helt sikkert tilbake med en litt bedre kommentar hvertfall π
Navn:
Love is in the air
Tidpunkt:
2020-09-25 07:06
God morgen! I dag heier jeg på girlpower og jenter som stiller opp for hverandre. Sara har egne frustrasjoner som også kommer frem under bollekastingen, men jeg tror det gjør godt for Gunnhild tross alt at Sara blir sint på hennes vegne.
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-25 08:26
Bra sagt , Love is in the air.
GirlPower og fredag på samme dag !
Å, nå fikk lyst å lage et soundtrack for i dag
πΌπ΅πͺπ§π§
(tar gjerne i mot tips, skal hvertfall ha med Mellom Skyene med Gabrielle)
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-25 10:44
..og bare for å linke tilbake til flodhesten... :
Spurte litt på kødd etter flodhest hos min andre gode venn, Spotify. Dukket bare opp noe danske rare greier og en barnesang. Men søkte deretter opp Hippopotamus (flodhest på eng./latin om noen lurte), og blant mye rart der så dukket det opp en spilleliste som er en av de bedre jeg har sett på lenge! (inkl. noen norske girlpowergirls som Susanne Sundfør, Emilie Nicolas og mindre kjente Elsa&Emilie). Så det hører jeg på nå!
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-25 14:09
Har visst en babledag i dag, men her er hvertfall noen tanker som spinner etter "Kven som helst"-episoden:
* Den sofaen, lever den π ?!? Den flytter seg veldig mye! Bare i denne episoden står den etterhvert på to helt andre steder enn i forrige episode. Den er hvertfall flyttet bort fra tagge-veggen, der står det nå bare en stol og noen lamper, kanskje Sara øver der til framstillinga som kommer i neste episode?
* På palle-bordet i stua ligger et stort gangfelt-trafikkskilt. Tenker det er noen som føler seg kunstnerisk morsomme, og endrer litt på det etterhvert og monterer det opp igjen - vi ser jo resultatet i en senere episode π .
* Og sånn egentlig syns jeg Sara burde sagt ordentlig unnskyld til Peter for utbruddet med bollekastinga, men det er jo mulig hun har gjort det off-cam, liksom
*Har forresten et par feil å innrømme (sikkert ingen som bryr seg, men er man nørd så er man nørd):
1. Jeg nevnte i en kommentar til forrige episode at Alex kanskje mediterte om hvordan det var å lene seg tilbake i en sofa å legge føttene på jordkloden..... vel det er visst Peter og ikke Alex som har føttene sine på jordklodeballen når de sitter i sofaen her mot slutten av episoden.
2. Skrev en gang (og det begynner å bli lenge siden faktisk) en fanfic om Peter og Sara hvor Sara sier at hun hverken er døpt eller konfirmert.... vel.... i denne episoden forteller jo Sara tydelig at ho hvertfall har deltatt på konfirmantleir, da , hvis det ikke bare er noe hun finner på for å passe inn liksomπ€
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-25 14:14
Ja, også må jeg bare ta med det budet som kanskje best beskriver Lovleg i et nøtteskap, det som står på en gul lapp i trivselsskogen:
- Ein kan ikkje elske andre, før ein lærer seg å elske seg sjølv -
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-25 20:42
Alie, nå lo jeg godt. Tror ikke jeg kjenner noen som ville kommer på å søkt etter flodhest på Spotifyπ. Kreativt, det skal du ha !
Girlpower er viktig i mange sammenhenger! Men syns jo Peter får gjennomgå litt mer enn han fortjener på en måte. Syns egentlig litt synd på han, for det var jo veldig ydmykende å bli skjellt ut sånn i skolegården foran de to konfirmantjentene.
Bra observasjoner. Det trafikkskilt har jeg ikke lagt merke til før, men det var et godt poeng at det dukker jo opp igjen π
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-25 20:50
Har ikke fått denne flodhesten ut av hodet, ikke bokstavelig altså π. Er enig med Ruben, det er et lite mysterium. Er dette et kjent sitat fra Bibelen? Jeg har hvertfall ikke hørt det før. Hvorfor bake inn et sånt vers, virker jo nesten som Peter er litt usikker på hva som menes med det også .
Hm....
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-25 21:20
Ang bibelverset. Helt enig i at det var et pussig valg. Her har dere hele teksten om flodhesten,hentet fra Job 40,10. Gud var tydeligvis veeeldig fornøyd med å ha skapt et så flott dyrπ
10 Se flodhesten! Jeg har skapt både den og deg.
Den eter gress som en okse.
11 Se for en kraft den har i sine hofter
og for en styrke i bukmusklene!
12 Den strekker ut halen, stiv som en seder,
og lårenes sener er flettet fast.
13 Knokler har den som kobberrør
og benbygning som stenger av jern.
14 Den er det fremste Gud har skapt,
skaperen gav den så skarpt et sverd.
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-25 21:26
Lurer på hva som menes med "skaperen gav den så skarpt et sverd" π€
Navn:
Ruben
Tidpunkt:
2020-09-25 21:42
Nå føler jeg meg litt treg, men fikk i dette øyeblikket oppklart hvorfor de kaller det bibelbolle..π De skriver bibelvers og baker dem inn i bollene! Har alle andre skjønt dette bortsett fra meg?
Navn:
Ruben
Tidpunkt:
2020-09-25 21:49
Forresten, ikke svar..π
Men du, Alie, er superskarp på Lovleg! Blir imponert over alt du kan og får med deg av detaljer.
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-25 22:03
Bedre sent enn aldri,Ruben π
Har noen av dere sett Kongen av Gulset 2, forresten?
Der har Jonis sin egen versjon: rapebollerπ
Lurer på hva jeg helst ville hatt,av en bibelbolle og en rapebolleπ€
Synes igrunnen boller er et veldig overvurdert bakverk,så hadde kanskje takket nei til begge.
Tror forresten Saras sinne rettet mot Peter handler 90% om at Torstein har dumpet henne og 10% om solidaritet med Gunhild π
Og synes at Gunhild er veldig modig og moden når hun konfronterer og skværet opp med Peter under møtet! π
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-25 22:18
Mie : Det ble nesten enda rarere og mystisk det flodhestverset nå syns jeg ... også sverd? Hadde det vært snakk om nesehorn det kanskje vært det hornet på nesa da...
Ruben: Er jo ikke spesielt lettere å forstå at bibelbolle er boller med bibelvers i enn det er å skjønne for eksempel at påskehåndball er en håndball med påskegodteri inni ππ
Navn:
Susanne
Tidpunkt:
2020-09-25 23:23
πππ
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-25 23:31
Hva med påskehåndballrapeboller ?
Et stk godisfyllt håndball bakt inn i en diger bolle med rap,takkπ
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-26 07:46
Morn dere!
Å, nå har jeg mye på hjertet, men må prøve å forkorte litt.
Ruben: Syns ikke du er treg ! I såfall er du like treg som jeg er superskarp π haha, så det kan du strekke akkurat dit du vil .
Rivåtsj-fan / Mie: Ja, det var et rart valg av bibelvers å ha i en bolle, tror ikke det er spesielt kjent bibelvers, sånn i seg selv, men det står i fortellingen om Job, og den fortellingen er vel både diskutert og omdiskutert. Har hørt litt med min venner Google og Wikipedia, som sier at det fins mange oversettelser og tolkninger. Nå tror jeg ikke Lovleg har lagt opp til at vi må være teologisk utdannet for å skjønne hva som menes π . Men, hvertfall, originalt på hebraisk/arabisk er det snakk om Behemot som betegner et dyr som er fryktinngytende og uovervinnelig, som generelt er forstått som flodhest (er også under diskusjon nevnt både nesehorn , elefant og faktisk dinosaur også! Eller et mytisk fabeldyr). Nei, nå ble det mye her...
Fant forresten en annen oversettelse (mulig det er mer skjønnlitterært) på de versene Mie har funnet:
"Se Behemot: Jeg skapte både henne og deg. Hun eter gress som en okse. Se for en kraft hun har i hoftene, og for en styrke i bukmusklene! Hun strekker ut halen, stiv som en seder, og lårsenene er fast flettet. Beina er som bronserør, knoklene som jernstenger. Hun er Guds fremste verk, av skaperen fikk hun sitt sverd. Fjellene gir henne føde, alle villdyrene leker der. Hun hviler under lotusplanter, i ly av siv og sump. Lotusen gir skygge, piletrærne ved elven omgir henne. Om elven fosser, er hun like rolig, trygg selv når Jordan bruser mot hennes gap. Hvem tør åpenlyst angripe henne og dra en snor gjennom nesen? "
Faktisk litt morsomt, for fikk nå assosiasjoner til Madagascar-filmen og hun frodige flodhesten der (Gloria?) som den spinkle giraffen (Marty?) var så forelsket i
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-26 08:07
Og forresten: Jeg har ikke sett Kongen av Gulset.
Så, hva gjør jeg? Jo, jeg googler "Rapebolle Jonis".
Til @ALLE: Det er IKKE å anbefale, for kombinasjonen Rape+bolle+jonis gir noen googletreff som hvertfall ikke jeg vil at min mobil /data skal assosieres med π³
Navn:
Susanne
Tidpunkt:
2020-09-26 08:41
Takk for advarselen!ππ
Utrolig herlig å ta morgenkaffen og kikke inn i Nøtteskapet i dag! Underholdende gjeng, dereπ₯° Må bare si at jeg elsker å ha dere i Livs-kapittel-gruppen min.
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-26 12:11
Siden rape betyr voldtekt på engelsk,og bolle betyr pule på dansk, tipper jeg du får opp noen ganske lugubre greier om du googler rapebolle .π Foreslår heller å se serien kongen av Gulset,det er ikke porno!
Interessant at verset som starter med sjå flodhesten, kanskje ikke handlet om en flodhest i det hele tatt! Men kanskje til og med om en dinosaur eller et fabeldyr. En drage kanskje? Kanskje verset skulle hett Job mao fao ein drageπ
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-26 14:17
Yepp, der sa du det Mie (turte ikke klikke videre på noe av det som kom opp, for å si det sånn π)
Og Susanne: Det du skriver er så fint og inspirerende! - det varmet hjertet mitt på en litt kald høstdag π₯°.
Job mao fao ein drage! Ikke dumt, tror han kunne trengt det, han ble jo urettvist veldig hardt prøvet.
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-26 14:21
Livs-kapittel-gruppen er fin å være en del av, Susanne π
Kanskje Job mao fao ein drage,kan være en av tesene? Hvor Job blir stående som et symbol på alle som får gjennomgå hardere enn folk flest.
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-26 15:09
Ja, det syns jeg er både en god tanke og en god tese, Mie. Du tenker så bra, at jeg er sikker på at en vakker dag, eller det er ikke sikkert den er vakker en gang, så tror jeg faktisk at du kan være i stand til å åpne en dør med tankekraften din! π (Hvis du ikke allerede har den egenskapen, da, bare sånn helt normal superevne liksom ....π)
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-26 16:18
Hei. Måtte en snartur innom, og så må jeg vare si at dere er så bra ! Og jeg tror jeg har en ide om den flodhesten, men skal prøve å få det ned med noen ord senere i kveld π
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-26 17:10
Rivåtsj-fan: syns du er veldig bra du også π Venter i spenning på hva du har å fortelle om flodhesten π
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-26 18:04
@Mie: ja! «Drage til de som får gjennomgå hardere enn folk flest». Den var finβ€οΈ
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-26 19:06
Takk, @Alie, så koselig sagtβ€οΈ tror jeg må øve meg noen år til før tankekraften min kan åpne faktiske dører. Men folk flest åpner vel dører inni hodet stadig vekk,hvis man er villig til å lære nye ting om seg selv og andre
@rivåtsj-fan ,du og hele gjengen er så bra! Og som Alie er jeg spent på dine flodhest-tanker!
@vinkel, tusen takk β€οΈ og π² til deg,enten du får gjennomgå hardt eller ei!
Navn:
Susanne
Tidpunkt:
2020-09-26 20:38
Et par bud på denne lørdagskvelden, inspirert av Gunnhild og Sara:
Du skal ikke stjele. Men hvis du er desperat, såret og føler deg som en taper, er det helt greit at du forsyner deg med en bolle.
Du skal ikke lyve. Men hvis du er redd for å forelske deg, er det lov å ikke svare, sånn helt med det samme.
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-26 21:38
Kjempebra bud, Susanne π
Oj, nå fikk jeg nesten litt presentasjonsangst her π er ikke så veldig flink å ordlegge meg, men skal prøve . Faktisk ikke meningen å annonsere min flodhestidé i forkant, men var bare at jeg egentlig har vært litt opptatt, men nå er jeg ferdig og har bedre tid π
Jeg tror ikke flodhesten (eller Behemot?) egentlig betyr en spesifikk ting, men tror heller ikke det er helt tilfeldig det verset om flodhesten.
Skal prøve å forklare, sånn som jeg tenker:
Det fins mye udefinerbart som skaper angst, panikk, depresjon og sånne ting, enten om det faktisk er uovervinnelig eller bare kjennes sånn. Og noen ganger bare dukker det opp uten at vi skjønner hvorfor og i hvilken sammenheng.
Flodhest i en bibelbolle, dinosaur i et mareritt, tegning av en minotaur på dør og vegger (i sesong 2) . Kanskje mer som jeg ikke har fått med meg. Som bare dukker opp i litt forskjellige former.
Og det viktige er vel kanskje at man vet at det fins, og om man ikke kan overvinne eller beseire det, må man fokusere på hvordan man beseirer redselen man har for det, på en måte.
Ja, jeg ser dette er dårlig ordelagt, men omtrent sånn var det jeg tenkte hvertfall π
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-26 22:52
Det der var (@Rivåtsj-) faen ikke dumt tenkt! πππ og jeg syns du ordla det veldig bra π Det skal jeg jammen fabulere litt over.
Og @Susanne, du slår til igjen ππ
- ingen regler uten unntak på en måte π
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-26 22:57
Godt tenkt! Du ordlegg deg veldig bra, tykkjer egπ Dette gir meining. Vi har alle våre demonar som dukkar opp brått og uventa.
Når Gunnhild seier til Peter at dei ikkje treng å ta det som skjedde mellom dei så seriøst, er det kanskje eit råd om korleis han kan overvinne redselen sin. Redselen for å ikkje leve opp til eigen standard. Synd at Peter ikkje klarar å ta det til seg akkurat då.
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-26 23:00
Heldigvis gir Gunnhild Peter ein ny sjanse under vaskemøtet. Ho er modig og flinkπ€ΈββοΈ
Navn:
Ruben
Tidpunkt:
2020-09-27 00:17
Jeg liker forklaringen din, Rivåtsj-fanππ» Nå virker ikke flodhesten så mystisk lenger. Og jeg er ytterligere imponert over de som laga Lovleg- serien for her er ingenting tilfeldig. Tenk at jeg må se serien tre ganger (har egentlig sett den flere) for å skjønne alt (og det gjør jeg sikkert ikke nå heller) så takk for hjelpa!
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-27 01:49
Alie, Vinkel og Ruben : Takk! π Går sikkert an å spekulere mer, men for min del er det lettest å forenkle litt π
Ha en fin natt, dere
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-27 06:10
Er så enig i det Ruben sier. Er imponert over at de som har skapt Lovleg har utført det i sånne lag at vi alle ser samme hovedhistorie, men kan likevel legge inn våre egne tilleggshistorier på et vis, som vi føler glir inn og passer med vår virkelighetsoppfatning. Har vel sagt det flere ganger tidligere, men en gang til her: Det er stor kunst!
Og vet du hva Ruben, og dere andre: Holder vi denne rivåtsjen gående til the bitter end, så har vi indirekte latt Gunnhild fullføre VGS, tenk det !
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-27 15:06
Hei. En liten søndagsnøtt: Noen som ser hva som står på t-skjorta til Ivar i det fantastiske nattklippet på kjøkkenet π?
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-27 15:08
Tror kanskje det er noe data-greier, eller ?
Og så står det noe bak på ryggen også...
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-27 16:28
Vanskeleg å sjåπ§ Når det gjeld t-skjorter, så hugsar eg at kommentarfeltet hadde ein runde på at Sara og Torstein begge har t-skjorter med rockrelatert motiv (Rolling Stones og Metallica).
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-27 16:45
Kanskje t-skjorten er fanmerch for det nokså ukjente, men svært talentfulle lokale bandet "Firda Hippopotamus Potaters? "
I såfall håper jeg de slår igjennom snart og havner på Spotify,så de kommer opp når Alie søker på ting der!
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-27 17:26
Mie: Hahaha π Det kunne passe bra for nerden Ivar, og sikkert for "nerden" Alie også.
Og etterhvert måtte da det bibelverset skrives om (sikkert ikke så lett å få det gjennom,da) til Høyr flodhesten istedet for Sjå flodhesten! ππ
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-27 18:19
lol a lot ππ
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-27 18:35
Å, er det vårt nye favorittband ,som rockeregner nedover siden her, Alie? π
Jeg er forresten rimelig sikker på at de har med en kar på trekkspill i det bandet. Han lager god stemning,og av og til spiller den en polka-coverlåt av en kjent sang (helst noe Britney) som ekstranummer,og da er han i sitt ess. Jubelen står i taket hos publikum!
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-27 19:15
Ja, er ganske sikker på at Jonas er med i sitt tredje band, nemlig Firda Hippopotamus Potaters - han er jo en potet når det kommer til musikk - kan brukes til alt! Spiller sikkert trekkspill også, og digger både Britney og VassendGutane i tillegg til Schizophora, selvfølgelig π π
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-27 19:23
Sånn egentlig hadde jeg lyst å foreslå at teksten på Ivars t-skjorte var på framsiden:
- Kven er hjernen bak GloppenGaloppen ?
Og på baksiden:
- Det er EG!
Men har nå lagt ut skjermbilde av Ivars t-skjorte, og teksten er jo helt innlysende !! Er det flere som der det?
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-27 19:40
Ja! Haha, han har jo begynnelsen på diktet av Jakob Sande foran på t-skjorten sin! Med "Trur eg" på baksiden!
Selv om jeg likte både min egen ide om Firda Hippopotamus Potaters, og din ide om GloppenGaloppen,Alie så var jo faktisk dette enda en "Ivar i et nøtteskall"- detalj, helt på høyde med wunderbaumen!
Lovleg (og Alva Brosten,som er kostymeansvarlig) imponerer på detaljnivå igjen!
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-27 19:48
Ja, ikke sant ? Tar av meg hatten (evt. t-skjorta også, om så
for disse folka i Lovleg-teamet....
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-27 19:49
ππΌππΌππΌπ
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-27 19:50
Lovleg-boble-magi med eitt minutt mellom meldingane - det skjedde igjenπ»
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-27 20:01
Aha ! At jeg ikke har sett det før ! Men ble jo tydeligere i forstørret stillbilde som du la ut, Alie. Takk! Da slipper jeg å gruble mer på det π
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-27 20:12
Men syns faktisk det var like gøy med de gode forslagene dere kom med π
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-27 22:21
Lovleg-boble-magi skjer når ein minst ventar det, og av og til når ein mest treng det π«π
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 08:17
Ønsker dere alle en god start på uka! Uten mye trøbbel pga busstreik og sånt.
Og spesielt til @Ingrid: Hvis du tilfeldigvis er bussjåfør, så gjelder altså ikke streiken her i nøtteskapet π
(det var litt dårlig irisk, men betyr: syns det er en stund siden sist, så håper bare at du har det bra π)
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-28 13:12
Lynfic om Sara som let tilknytings-angsten sin gå ut over Peter (med fare for ord-delings-feil)
Sinte-Sara gøymde pute-hjarte sitt bak bolle-kastings-angrep.
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 16:05
Så bra! ππ
Bollekastingsangrep er jo et flott ord, syns jeg som liker rare lange ord π. (Men må ikke forveksles med det danske bollecastingangreb som betyr noe helt annet vil jeg tro π )
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-28 16:19
π±π± Eg tør ikkje Google det..!
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-28 17:00
Haha, SinteSara var rette navnet i det klippet π
Kom til å tenke på, når tror dere Sara begynte å bekymre seg for at hun er gravid? Tror dere hun hadde noe mistanke allerede her , eller da ville hun kanskje ikke ligget med Ivar ... ?
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 17:37
Tror ikke det. Sjekket nettopp og notatet Sara hadde med innkjøpsliste inkl. test-ting var skrevet 12.okt og det er jo en god stund senere. Men hun kan jo selvfølgelig ha vært bekymret en god stund i forkant, hvertfall hvis det bare var et engangstilfelle at de ikke brukte kondom π€·ββοΈ
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-09-28 17:47
Lynfic/sitat fra Sara:
«Folk kan ingenting for følelsane sine!»
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 18:14
"De e jo faen me sant!"
- for å bruke et kjent og resirkulert uttrykk
(opprinnelig fra Gunnhilds mor i episode 1, resirkulert tidligere av Mie i kommentarfeltet, og sikkert flere andre inkl. myself i daglig tale omtrent hver eneste dag vil jeg tro π )
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 18:41
Men, å nå kom jeg på noe! Tar sjansen på at dere ikke er helt lei av tankespinnene mine, ennå... :
Se for dere at Sinte-Sara går bort til Peter, men før bollekastinga begynner tar hun faktisk en bolle først, og finner en lapp i den etter første bit. Så lurer jeg på.... hva står på den? Noe som evt. hisser Sara såpass mye opp at hun begynner å kaste resten av bollene på Peter? Eller noe som roer henne såpass ned at bollekastinga ikke skjer i det hele tatt ....
Psst#1: Trenger ikke være noe reelt bibelvers, kan godt fake, gjør ingen kildesøk på dette π
Psst#2: Bibelverset med flodhesten er oppbrukt, det fikk jo Gunnhild.
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 19:12
..... eller at Sara ETTER raseriutbruddet og bollekastinga tar med seg ei bolle og finner en tekstlapp i bolla etter raserianfallet...... π€
Navn:
Ruben
Tidpunkt:
2020-09-28 19:20
Morsom tanke!
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-28 19:36
Haha, når Sara er i dette lune tror jeg nesten hva som helst kan få henne til å kaste boller π
Er glad du ikke sjekker kilde, så jeg foreslår denne teksten , hentet fra julehistorien (?) :
"Og engelen sa : Du skal bli med barn, og føde en sønn!" Om ikke Sara tidligere var usikker på om hun var gravid, ville hun hvertfall blitt bekymret nå, kamuflert med sinne og bollekasting !
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 20:53
Ok, her er noe som kunne passet bra som tekst i ei bibelbolle til Saras, etter raseriutbruddet π :
"Vær ikke for snar med munnen,
og la ikke hjertet forhaste seg"
(Fork. 5 - 1 -første del)
Og så må jeg bare legge til at det står noen andre vers hos Forkynneren (4- kapitlet) som kanskje kunne fått Sara til å vurdere å ta en prat med Torstein, når tingene etterhvert ble som det ble:
"Det er bedre å være to enn én; de får god lønn for sitt strev. For om de faller, kan den ene hjelpe den andre opp. Men stakkars den som er alene! Faller han, er det ingen som kan reise ham opp. Når to ligger sammen, blir de varme, men hvordan kan den som ligger alene, holde seg varm? Om én blir overvunnet, kan to holde stand. En tretvinnet tråd ryker ikke så fort."
Nei, nå er det nok fra meg i kveld hvertfall.... π
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-28 21:47
Rivåtsj-fan: Glemte forresten å si det var bra innspill du hadde, men syns det var leit om det skulle treffe Sara på en vond måte . Bra vi vet at det går bra med henne etterhvert π
Navn:
Susanne
Tidpunkt:
2020-09-28 22:24
Jeg holder en knapp på Forkynneren og at Torstein og Sara etterhvert blir en tvetvinnet tråd. For i dette klippet er hun jo egentlig mer frynsete enn sterk, selv om hun marsjerer og kaster og roper.
Navn:
Susanne
Tidpunkt:
2020-09-28 22:27
Jeg har forresten lest noen vinkler på nytt og fikk en ny forståelse av Torsteins spiderman-aha-opplevelse (jada, sikkert orddelingsfeil her også..π )
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-28 23:08
Jeg innrømmer glatt at jeg har ikke så mye å komme med når det gjelder bibelvers i boller π.
Har aldri hørt de versene du siterte, Alie. Det siste der var jo veldig fint!
Har også lest flere av vinklene nå. Og den med referanse fra Spider-man : With great power comes great responsebility. Det du tenkte på, Susanne, var at en Spider-man kanskje kan spinne tråder, kanskje sånne tvetvinnede til og med ? Det var fint å tenke på π
Navn:
Susanne
Tidpunkt:
2020-09-28 23:18
Wow, den var finπ Takk for at du spinner videre på mine tanketråder!
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-29 05:42
π€ Livet er som et edderkopp spinn π€
(Fanfic med bevisst ord delings feil, for å få 6 ord i setningen...π )
Må visst spinne litt på den tanken i dag..
Navn:
Ingrid
Tidpunkt:
2020-09-29 08:49
Hei hei, ingen busstreik på meg! Har vært en krevende og lærerik uke, så er veldig opptatt for tiden. Men alltids hyggelig å titte innom her og se deres kreative ideer og tankespinn.
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-29 11:13
Å, det var jammen bra å høre, Ingrid !!
Og husk, hvis det blir litt for travelt eller litt veldig krevende: Pust med magen ! π
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-29 13:39
Det andre bibelverset du foreslo,Alie, det handler vel om at man er sterkere og tryggere sammen,enn når man står alene, noe som jo ofte er sant.
Det fikk meg til å tenke på et annet sitat,fra en nesten like voldelig bok som Bibelen, nemlig Game of Thrones.
Så ser jeg for meg at en av bollebakerne er en liten GOT-rebell,og baker inn et GOT-sitat istedenfor et bibelvers,uten å si noe til de andre. Og på det står det:
" When the snow falls, and the white winds blow, tho lone wolf dies,but the pack survives"
Og apropos voldelig bok, i bibelen står det noe om at hvis ungdommen er frekke i munnen,skal man ta de med seg til byporten og steine dem. Så hvis Sara fikk DET bibelverset i sin bolle,ville hun nok tenkt at å bare kaste boller på Peter for hans frekke kommentar til Gunhild, egentlig var ganske harmløst og humantπ
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-29 15:52
Haha, nå måtte jeg ta en kikk på episoden igjen for å finne ut hvem av de jentene som evt. er en GOT-rebell π - tror det kan være hvem som helst av dem. Eller det er kanskje jordbærlue-jenta πππ§ ?
Åh, de burde hatt en egen dag i måneden på Firda, med bolle-tema* , som bibel-bolle , GOT-bolle etc.
Å, men nå kom jeg på en kjempeide også.. Når vi er ferdige med denne rivåtsjen, skal jeg lage Lovleg-boller - åh, det vil bli en hel haug med boller om jeg skal ha med alle tesene / budene og kanskje lynfic'ene også ! π₯―π€©π₯―
( * skal komme dere i forkjøpet og si at det ikke er ment å være et lugubert dansk ord π
Psst : Yes, jeg vet at jeg i følge bibelen skulle vært steinet for lengst - eller, vet jo ikke om det gjelder gæmlis-ungdommer..π... π )
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-29 18:41
Kanskje den hemmelige GOT-rebellen til og med er Peter selv? Han viser jo noen ganske rampete sider ved seg selv i sesong 2.
Du kan starte egen bolle-bedrift og tjene deg rik hvis du skal ha med både teser og lynfic! "Alies Bolle-surprise", bakst for alle som trenger å ta seg ei bolle π
Tror de fleste av oss, gæmlis-ungdom eller ikke, skulle vært steina for opptil flere ting, hvis det var lovene i bibelen som gjaldt. π¬
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-29 19:38
Ja, det kan jo hende at det er Peter som er GOT-rebell, det tenkte jeg ikke på π
Men altså, har IKKE tenkt å tjene meg rik på teser og lynfic som også andre har skrevet, bare så det er sagt! π
Og det må være anna inspirasjon enn profitt hvis jeg skal bake π©βπ³ , men gjør jo ingenting om det skulle bli god fortjeneste på dette, løsningen blir å opprette en stiftelse/fond med legat som kan søkes midler på. Må bare finne på noen morsomme statutter. Som f.eks. at søknader må starte med en hyllest til Ivar Aasen, gjerne inneholde selfie tatt foran speilet, på et treningsrom, på en fest i et random badekar e.l. (selvsagt til en viss anstendig grad) etc.
Tenker for øvrig det er bra de gamle lovene i Bibelen er foreldet, hvertfall i de fleste samfunn (men skrekk og gru: steining skjer jo enkelte steder fortsatt π¬ )
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-29 20:08
Bare en tanke jeg har spunnet på i hele dag, får den kanskje ut av hode med dette:
Vi spinner vårt livsnett med klebelig tråd
Noen er store - noen er små
Vi ønsker å fange litt glede og lykke
ønsker å lokke på frihetens smykke
Til tider er nettet vårt mønstret og tett
å fange litt lykke blir da ganske lett
Til tider har nettet fått rifter og hull
med følelsen av å begynne på null
Livet sitt spindelvev blir aldri topp
Det spinnes og spinnes til det engang blir stopp
Men før det blir slutt må du aldri gi opp
- du er jo din egen livsedderkopp.
Navn:
Love is in the air
Tidpunkt:
2020-09-29 20:51
Åå.. det var er fint og bra skrevet dikt! Det er nettopp slik det er: vi jobber på for å gjøre det beste vi kan utav ting; noen ganger går det lett og andre ganger sliter vi. Men vi gir aldri oppπ¦ππΈπ·π
Når det gjelder Bibelens lover, så vil jeg gjerne få være Peters stemme i debatten: «Ikke følg meg, men følg Jesus». Det var Jesus som sa til gærningene som ville steine en kvinne: «Hvem av dere syns dere er rettferdig nok til å kaste den første steinen?» og det var jo ingen, når de fikk tenkt seg om.
Heldigvis går verden fremover. Og enten man bekjenner seg som kristen eller ikke; jeg tror man kan si at mye endret seg etter at Jesus snudde opp- ned på etablerte sannheter: bare tenk på lignelsen om samaritanen.
Og så det med at de minste skal bli de største og de siste skal bli de første. Jesus var i høyeste grad samfunnskritisk. Jeg tror verdigrunnlaget i nyetestamentet er grunnen til at Peter kaller seg kristen,.
Og jeg tror Luna digger utsagnet om at det er lettere for en kamel å komme gjennom nåløyet enn for en rik mann å komme til himmelen.
Navn:
Ingrid
Tidpunkt:
2020-09-29 21:26
Kjempefint dikt Alie!
Skulle gjerne ha kommentert alt dere har diskutert, men har ikke tid eller krefter. Til gjengjeld har jeg lest alt, og det gleder meg å følge med på diskusjonen!
Navn:
Ruben
Tidpunkt:
2020-09-29 21:49
Fint fint dikt, @alie! Og: Jeg tror jeg skjønner hva du mente med at Lovleg er som en religion. Man tenker på verdier og hvordan mennesker har det med seg selv og andre. Ikke noen Gud med i bildet da. Det måtte såfall være Torstein som selv syns han ser ut som enππ
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-29 22:11
Tror jeg bare skal stå litt på siden her nå, men syns godt vi kan kåre Ruben som vinner av debatten π Utrolig bra kommentar! π
Og så er jeg imponert av at Alie har skrevet et så kjempefint dikt, sånn bare utfra at vi kom med noen Spiderman-kommentarer i går kveld? Skjønner ikke hvordan du får det til!
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-29 22:41
Haha, Torstein som Gud, det var dagens π!
Har egentlig ikke fått helt med meg at vi har (hatt) en debatt gående π Fra min side har det bare vært ment som grubling og tankespinn... og når det er sagt så tror jeg tankespinnet mitt har litt av samme mønsteret som det du kom med @Love is in the air π
Psst. takk for fin respons på spindelvev-diktetπ
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-29 22:55
Så fint dikt du spinner,Alie π
Ingrid,koselig at du stikker innom,selv om tid og krefter er knappe!
Og Ruben; nå lo jeg godt av utsagnet ditt om Torstein!
Love is in the air,bra sagt! Peter stiller seg garantert ikke bak steining av noensonhelst π
Det at de fleste som tror nå til dags, (sånn som Peter foreksempel) velger å fokusere på og følge de gode og humane delene av Bibelen,må kanskje bety at når omstendighetene ligger til rette for det,har folk flest god vurderingsevne,de bruker både β€οΈ og π§ Det at mennesker etterhvert har klart å transformere noe som i flere hundre år handlet om politikk og kontroll, og å hente frem alt det fine og vakre,de gode kjernene de kunne finne i det kaoset som jo Bibelen egentlig er, det synes sier noe ganske fantastisk om mennesket! π
Navn:
Love is in the air
Tidpunkt:
2020-09-29 23:01
Drager, bananer og πππππ til alle π
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-30 08:47
"Rainbows in the air"π π
(- men helt skyfritt er det riktignok ikke -)
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-30 13:28
Og forresten : Takk Mie ! π
Kamuflert i morsomt, fint og litt rart sier du så mye reflektert og smart ! *
(yey, det ble jo faktisk et lite rim sånn helt av seg selv ππββοΈ)
* Og det gjelder jo faktisk egentlig alle her!
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-30 15:42
Den er god , Alie . Vi er morsomme, fine, rare, reflektert og smarte alle sammen π
Det burde vel kanskje vært et Lovlegbud ?
Syns det passer veldig bra med regnbueregn ππ
Navn:
Alie
Tidpunkt:
2020-09-30 18:43
Haha, ja hadde blitt glad om jeg fikk et sånt bud på en lapp i ei Lovleg-bolle π. De fleste veit sikkert også at rar betyr søt på svensk, så det får vi ta som en πΈπͺsvensk bonus, sånn bare for å veie opp for det π©π°danske liksom π
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-09-30 21:36
Bare en liten ting jeg kom på nå i det klippet hvor alle sitter i sofaen og Peter har beina oppå den badeballen med jordklodemønster (?). Er det tilfeldig, eller gir det noen symbolsk mening ? Er det ikke forresten en kjent gospelsang med teksten "He s got the whole world in his hand"? Eller var det "He s got the whole world under his feet" ? π
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-09-30 22:24
@rivåtsj-fan, eller kanskje det er et tegn på at Peter en dag skal legge hele verden for sine føtter! ?
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-10-01 00:07
Eller kanskje berre «heile verda er jo her»?
Navn:
Susanne
Tidpunkt:
2020-10-01 07:15
Saktedalende høstløv! Meditativt til morgenkaffen. Takk, Alie! ππ Verden er ikke det verste vi harβοΈ
Navn:
Rivåtsj-fan
Tidpunkt:
2020-10-01 08:52
@Mie : Nå så jeg for meg at Peter kan bli gospel-popens svar på Justin Bieber π og legge hele verden for sine føtter π
@Vinkel : Ja, det gav jo kanskje en bedre mening π
@Susanne : Verden og kaffe er ikke det verste man har når det begynner å bli høst π
@Alie : Oktoberblad is in the air π
Navn:
Mie
Tidpunkt:
2020-10-01 14:10
Vinkel, det var igrunnen genialt enkelt og treffende!
Neste som kommenterer får forresten kommentar nr 100 π
Navn:
Vinkel
Tidpunkt:
2020-10-01 21:38
Føler det er på sin plass å takke for komplimentetπ Veldig hyggeleg tilbakemelding (- og kunne ikkje la sjansen til å bli nr 100 gå frå meg)
Navn:
Kommentar:
Skapa en gratis hemsida med bl a blogg & gΓ€stbok
Bloggkalender
Β«
augusti 2020
Β»
mΓ₯
ti
on
to
fr
lΓΆ
sΓΆ
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Seneste innlegg
Uke 14 - Spegelen
Γ penbaringer - av Love is in the air
Kjærlighet i lufta. - av Love is in the air
Uke 13 - Surprise
Dust - av Love is in the air
Γrna landa - av Vinkel
Space - av Ingrid
Uke 12 - Space
ET POSTKORT FRA MITT INDRE LANDSKAP - av Love is in the air
Hyllest til Jonas og Karin - av Alie
Seneste kommentar
Siloen min - av Vinkel
Uke 14 - Spegelen
Kategorier
Ingrid-dikt
Love-iita-Dikt
Lovleg - andre tekster/innlegg
Lovleg - dikt
Lovleg - fanfic av Alie
Lovleg - innsendte fanfic av andre
Lynfiction
Mie-dikt
RivΓ₯tsj Light
Titteldikt av Alie
Vinkel-tekster
Arkiv
2021
April
Mars
Februari
2020
Oktober
September
Augusti
Juli
Maj
April
Mars
Februari
Januari
2019
December
November
Augusti
Juli
Juni
Maj
April
Skaffa en gratis hemsida på
Cybersite.se